Script made by: jelmerdewilde, feanfan, Douglas Bowman, Lay-out developed by: feanfan, mem, jelmerdewilde Posts by: feanfan

vrijdag, februari 09, 2007

Stomme Groningers...

Vanavond was ik grensrechter bij 'mijn' zaalvoetbalploegje, Broekster Boys 7 - Leek Rodenburg 1. Leek Rodenburg is koploper, wij derde van onder. Bij de onderlinge toto van supporters had ik 1-21 ingevuld, en de uitslagen van anderen gingen ook in die richting. Bij rust stond het 'slechts' 0-3, en wij hadden 2 100%-kansen gemist. Na rust stond het binnen de kortste keren 2-3, en wij misten opgelegde kans na opgelegde kans. De coach van hun, een jongen van nog geen 20, werd zo ongelooflijk chagrijnig, niet normaal. Op dat moment gaf ik, als grensrechter, een bal in, terwijl hun bank (die coach, 1 wissel en de vriendin van 1 van de spelers) de bal 'uit' claimde. Ik kreeg wat woorden met die coach, want hij riep dingen waarvoor je, als je dat tegen de scheids roept, meteen voor uit de zaal verwijderd wordt. Het spel ging verder, maar ook de spelers van hun raakten hartstikke gefrustreerd. Op een gegeven moment zaten 2 met geel aan de kant, en was het dus 4 tegen 2. De eerste speler met geel liep na 80 seconden (120 is reglementair) zomaar het veld weer in, en bleef daar ook. De coördinator (een superaardige man, echt iemand die nog nooit iemand kwaad heeft gedaan), die iemand terug het veld in stuurt, riep hem terug, maar de speler stak de middelvinger naar hem op. Op dat moment barstte de bom. De coach viel hem bij, en een aantal supporters van ons (allemaal vrienden van mij) kwamen van de tribune, bij het hek staan. Een van de jongens, Jakob, een vriend en klasgenoot van mij, kreeg ruzie met die coach. Ik tikte de coach even met de grensrechtersvlag op de schouder, zo van 'kom op joh, doe even normaal, het is uiteindelijk maar een spelletje'. Dat accepteerde hij niet, hij flipte helemaal, en begon te schreeuwen 'sla me niet met die vlag, want dan ga ik je ook slaan, enzovoorts, hartstikke idioot. Het was dat sommige spelers hem tegenhielden, anders was het knokken geworden. Op dat moment maakte Leek-Rodenburg de 4-2, en hij begon te provoceren! Niet normaal meer. Een speler van hun, die op een gegeven moment ook met geel aan de kant zat, onthulde mij ook waarom ze zo gefrustreerd waren, hij zei: 'normaal winnen we alles dik, maar nu was het 'maar' 2-4', en ze waren veruit de mindere ploeg. En dat ook nog tegen een stel Friezen (onze divisie telt 10
Groningse ploegen, en 2 Friese). Uiteindelijk werd het ook nog 2-5, maar de sfeer was en bleef super-gespannen, ook na de wedstrijd nog. En dat voor de 4de klasse vrijdagavond...

Na afloop kwam de coach me trouwens nog wel keurig een handje geven, maar het kwaad was al geschied.

Nou ja, dat wilde ik ff kwijt.